Κέντρο Τύπου
Νέα
Εκδηλώσεις
Δελτία Τύπου
Προκηρύξεις
Φωτογραφίες

Σύντομα διαθέσιμο το openABEKT

08/10/2014

Το ΕΚΤ, συνεχίζοντας τη μακροχρόνια συνεργασία του με τις ελληνικές βιβλιοθήκες, μετεξελίσσει το γνωστό σύστημα αυτοματοποίησης και οργάνωσης βιβλιοθηκών ΑΒΕΚΤ, στο πλαίσιο της πράξης “Πλατφόρμα Παροχής Υπηρεσιών Κατάθεσης, Διαχείρισης και Διάθεσης Ανοικτών Δημοσίων Δεδομένων Τεκμηρίωσης και Ψηφιακού Περιεχομένου".

H εξελιγμένη υπηρεσία, η οποία ονομάζεται openABEKT, αποτελεί ένα καινοτόμο σύστημα οργάνωσης και διάθεσης περιεχομένου και ενσωματώνει πληθώρα νέων χαρακτηριστικών και λειτουργιών, εξασφαλίζοντας στους ενδιαφερόμενους φορείς τη δυνατότητα να το προσαρμόσουν πλήρως στις ανάγκες τους.

Βελτιωμένο μοντέλο παροχής της υπηρεσίας

Το openABEKT θα παρέχεται, πλέον, ως Υπηρεσία Νέφους. Αυτό σημαίνει ότι το λογισμικό και τα σχετικά δεδομένα φιλοξενούνται στο Υπολογιστικό Νέφος. Το μοντέλο Λογισμικό ως Υπηρεσία (Software as a Service ή SaaS) σημαίνει ότι η υπηρεσία είναι προσβάσιμη από τους χρήστες διαδικτυακά. Ο χρήστης μπαίνει στο σύστημα μόνο με τη χρήση ενός συνδέσμου και την εισαγωγή του ονόματος χρήστη και του κωδικού πρόσβασής του.

Το πιο σημαντικό όφελος είναι ότι δεν υπάρχει κόστος για τοπική εγκατάσταση και συντήρηση λογισμικού, εξυπηρετητών ή άλλων συστημάτων και υποδομών για τους φορείς που θα αξιοποιήσουν αυτήν την υπηρεσία. Εκτός από την οικονομία κλίμακας, διασφαλίζεται η αδιάρρηκτη και γρήγορη πρόσβαση στην υπηρεσία από οποιονδήποτε υπολογιστή με πρόσβαση στο διαδίκτυο.

Τέλος, οι γνωστές και αξιόπιστες υπηρεσίες εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης και υποστήριξης του ΕΚΤ συνεχίζουν να βελτιώνονται. Αναπτύσσονται νέες εξειδικευμένες διαδικτυακές εφαρμογές που διευκολύνουν την εξ αποστάσεως οργανωμένη εκπαίδευση (e-learning) και υποστήριξη (e-helpdesk) των χρηστών του OpenABEKT. Λαμβάνοντας υπόψη τις σύγχρονες συνθήκες στις βιβλιοθήκες, το εκπαιδευτικό και υποστηρικτικό περιεχόμενο του openABEKT διαμορφώνεται έτσι ώστε οι βασικές εργασίες καταλογογράφησης και χρήσης του συστήματος να είναι εφικτό να υλοποιηθούν και από μη εξειδικευμένο προσωπικό!

Σύγχρονη & έγκριτη τεκμηρίωση

Σε αντίθεση με τις προηγούμενες εκδόσεις, το openABEKT είναι πλήρως παραμετροποιήσιμo και υποστηρίζει δυναμική ενημέρωση του σχήματος μεταδεδομένων για να διασφαλιστεί η πιο σύγχρονη και έγκριτη τεκμηρίωση του περιεχομένου φορέων. Ο κατάλογος στο openABEKT διαχειρίζεται, ενσωματώνει και αποδίδει χωριστό κωδικό για κάθε ψηφιακό αρχείο της εγγραφής, διευκολύνοντας τον φορέα στις συνολικές εργασίες του που σχετίζονται με το περιεχόμενο.

Η υπηρεσία καθιέρωσης όρων βελτιώνεται. Δημιουργείται ένα πιο εύχρηστο περιβάλλον τεκμηρίωσης, όπου ο χρήστης μπορεί εύκολα να καθιερώσει ονόματα φυσικών και νομικών προσώπων, συλλογικά όργανα, γεωγραφικούς όρους, θέματα, ομοιόμορφους τίτλους και άλλους όρους, χρησιμοποιώντας άλλα ήδη έτοιμα, έγκυρα λεξιλόγια. Προσφέρονται περισσότερες διασυνδέσεις και παραπομπές σε συναφείς όρους. Δίνεται η δυνατότητα καλύτερης διασύνδεσης όρων και σημασιολογικής επεξεργασίας εγγραφών. Η καταλογογράφηση στο openABEKT μπορεί να γίνει από προσωπικό εντός ή εκτός της βιβλιοθήκης με τη χρήση ενός web browser και του διαδικτύου:

• είτε με τη χρήση απλών φορμών για κάθε τύπο περιεχομένου – ενδείκνυται για καταλογογράφηση από μη εξειδικευμένο προσωπικό
• είτε με τη νέα βελτιωμένη διεπαφή για την καταλογογράφηση σε UNIMARC - ενδείκνυται για το εξειδικευμένο προσωπικό της βιβλιοθήκης.

Η δομή του συστήματος επιτρέπει χρήση από πολλαπλούς χρήστες και παρέχει δικλείδες ασφαλείας για την αποφυγή διπλοεγγραφών και την απώλεια πληροφορίας.

Βελτιωμένες ροές εργασίας

Το openABEKT υποστηρίζει ποικιλία προφίλ και ρόλων για το προσωπικό της βιβλιοθήκης που το χρησιμοποιεί, καθώς και διαχείριση ροών εργασίας.

Ο διαχειριστής του συστήματος μπορεί να δώσει συγκεκριμένες αρμοδιότητες και δικαιώματα στο σύστημα για το προσωπικό της βιβλιοθήκης ή άλλους απομακρυσμένους χρήστες που θα χρειαστεί να τεκμηριώσουν εξ αποστάσεως περιεχόμενο, να διαμορφώσει ροές εργασιών για τον έλεγχο, την αποδοχή ή την απόρριψη της καταλογογράφησης που γίνεται, να λάβει ποικιλία αναφορών και στατιστικών στοιχείων για τις λειτουργίες και τα δεδομένα του συστήματος.

Ανοικτός κατάλογος

Το openABEKT ενσωματώνει στη βασική του έκδοση περιβάλλον για την ανοιχτή διάθεση του καταλόγου και των υπηρεσιών περιεχομένου του φορέα στο διαδίκτυο. Ο κατάλογος με τις εγγραφές και το ψηφιακό περιεχόμενο παρουσιάζεται ανοικτά, επιτρέποντας την πλοήγηση και την χρήση ιδιαίτερα φιλικών φίλτρων για τον εντοπισμό των επιθυμητών τεκμηρίων.

Δικτυακές υπηρεσίες για τα μέλη

Τα μέλη της βιβλιοθήκης, με μια εγγραφή στο σύστημα, θα είναι εφικτό να έχουν συνδρομές σε πολλαπλές βιβλιοθήκες που χρησιμοποιούν το openΑΒΕΚΤ, αποφεύγοντας τη δημιουργία χωριστού λογαριασμού για το ίδιο άτομο ανά βιβλιοθήκη ή παράρτημα. Μέσω διαδικτύου και ενός web browser, τα μέλη της βιβλιοθήκης έχουν τη δυνατότητα να διαχειριστούν τον λογαριασμό τους, να κάνουν κρατήσεις ή να ζητήσουν ανανέωση χρέωσης. Eπίσης, μπορούν να διαμορφώσουν μία σειρά από προσωποποιημένες υπηρεσίες αναφορικά με τις ενημερώσεις που θέλουν να λαμβάνουν από τη βιβλιοθήκη και τα θέματα για τα οποία θέλουν να ενημερώνονται με αυτόματο τρόπο από το openABEKT.

Παράλληλα, αναπτύσσεται μία ολοκληρωμένη γκάμα λειτουργιών για να διευκολύνει τη διαχείριση μελών της βιβλιοθήκης. Για παράδειγμα:

  • Είναι δυνατός ο διαδανεισμός μεταξύ βιβλιοθηκών με εύκολο και αυτοματοποιημένο τρόπο
  • Βελτιώνεται η υπηρεσία συστάσεων μέσω της λειτουργίας «Ενδιαφέροντα», όπου  καταγράφονται τα ενδιαφέροντα του μέλους και παρέχεται προσωποποιημένη αυτόματη ενημέρωση των χρηστών μέσω e-mail
  • Εξάγονται χρήσιμα στατιστικά στοιχεία για μέλη και δανεισμούς, τα οποία καταδεικνύουν τη δραστηριότητα της βιβλιοθήκης, συμβάλλουν στην εκτίμηση των μελλοντικών αναγκών της και στην αξιολόγηση και προώθηση των  δραστηριοτήτων της
  • Η αναζήτηση μελών εμπλουτίζεται με περισσότερα φίλτρα και κριτήρια
  • Συνδέονται μέλη μεταξύ τους για διευκόλυνση πληρεξουσίων
  • Είναι δυνατή η αλλαγή προνομίων για ομάδες χρηστών

Συνοψίζοντας, το OpenABEKT:

  • αποτελεί τη μετεξέλιξη του πιο διαδεδομένου συστήματος στην Ελλάδα για τον αυτοματισμό των λειτουργιών και υπηρεσιών φορέων που διαχειρίζονται περιεχόμενο
  • εισάγει τους φορείς που διαχειρίζονται περιεχόμενο σε ένα σύγχρονο μοντέλο παροχής διαδικτυακών υπηρεσιών με άμεση, εύκολη πρόσβαση, το οποίο ενισχύει τη βιωσιμότητα τους
  • περιορίζει τις χρονοβόρες εργασίες καταλογογράφησης
  • επιτρέπει τη βελτιστοποίηση της ποιότητας των μεταδεδομένων με δυναμικά επικαιροποιημένα πρότυπα
  • ενσωματώνει και διαχειρίζεται τα ψηφιακά αρχεία κάθε εγγραφής
  • διευκολύνει τα μέλη της βιβλιοθήκης στην εξ αποστάσεως διαχείριση του λογαριασμού τους και στην συνολική επικοινωνία που έχουν με τη βιβλιοθήκη
  • υποστηρίζει ποικιλία ρόλων για το προσωπικό που το χρησιμοποιεί, ροές εργασιών, την παροχή στατιστικών στοιχείων και άλλες εργασίες για τον Διαχειριστή
  • συνοδεύεται από εξελιγμένες υπηρεσίες εκπαίδευσης και υποστήριξης που απευθύνονται και στο μη εξειδικευμένο προσωπικό των φορέων που το χρησιμοποιούν
  • ενισχύει την εξωστρέφεια και τη συνεργασία φορέων, τόσο όσον αφορά το περιεχόμενό τους, όσο και τις υπηρεσίες που προσφέρουν στους χρήστες τους

Το openABEKT θα διατίθεται σύντομα σε επιλεγμένους φορείς στο πλαίσιο της Πράξης “Πλατφόρμα Παροχής Υπηρεσιών Κατάθεσης, Διαχείρισης και Διάθεσης Ανοικτών Δημοσίων Δεδομένων Τεκμηρίωσης και Ψηφιακού Περιεχομένου", που εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ψηφιακή Σύγκλιση» με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης. Για περισσότερες πληροφορίες και εκδήλωση ενδιαφέροντος μπορείτε να στείλετε email στο saas@ekt.gr.